Logistyka jest sercem ANIRO. Obejmuje procesy od zamówienia, przez przyjęcie, magazynowanie, kompletację oraz wydanie i transport. To jedno z najważniejszych ogniw łańcucha dostaw. Zapraszamy Was do przyjrzenia się z bliska jednemu z największych logistycznych wyzwań jakim jest Tour de France.
W Tour de France bierze udział 2000 dziennikarzy z 600 mediów, w tym 68 stacji radiowych, 87 kanałów telewizyjnych, 99 agencji fotograficznych oraz 347 gazet i agencji prasowych. Relacje z Tour de France transmitowane są w 190 krajach w tym 60 kanałów oferuje relacje na żywo.
Media transmitujące wydarzenie na żywo, każdego dnia, zajmują obszar techniczny o powierzchni 5000 metrów kwadratowych, który znajduje się na mecie każdego etapu. Strefa techniczna obejmuje 120 ciężarówek, 60 kilometrów kabli i 90 komentatorów w kabinach nadawczych. Wszystko to na koniec dnia musi zostać złożone i ponownie ustawione na mecie kolejnego etapu.
W zespole produkcji telewizyjnej pracuje 500 osób. Materiał na żywo przekazywany jest m.in. przez pięciu kamerzystów na motocyklach, którzy jeżdżą z rowerzystami i dwóch helikopterów wyposażonych w kamery, które śledzą wyścig. Szesnaście motocykli biorących udział w wyścigu, wyposażonych jest w kamery GoPro, a dwa motocykle nagrywają dźwięk z peletonu. Sygnał dźwiękowy i wideo (o wysokiej częstotliwości HF) ze wszystkich tych źródeł przesyłany jest do śmigłowca, który następnie wysyła połączony sygnał (HF) do dwóch samolotów, które lecą nad śmigłowcami. Samoloty te wysyłają sygnał (HF) do anten ustawionych w strefie technicznej na mecie sceny.
Na starcie, relacja telewizyjna jest łatwa, ponieważ kolarze opuszczają linię startu w kontrolowanym peletonie. Gdy peleton wyjeżdża z miasta startowego a warunki jazdy są nieznacznie bezpieczniejsze, flaga startowa „spada” i zaczyna się ściganie. Zwykle wtedy już zaczynają się próby sformowania uciekinierów, a wyścig szybko rozlewa się po całej szosie. Często w tym momencie nie ma wystarczającej liczby kamer, aby uchwycić wszystko, co dzieje się podczas wyścigu. Motocykle z kamerami i dźwiękiem przesuwają się na czoło wyścigu, zagrażając sobie i zawodnikom.
Oprócz 44 samochodów należących do zespołów, za kolarzami podążają nieliczone ilości samochodów służbowych np. siedem karetek pogotowia i ciężarówka radiologiczna. Po trasie podążają również dwa samochody medyczne z lekarzami na pokładzie oraz motocykl medyczny, który może szybko dotrzeć do kolarzy w razie wypadku. Codziennie na trasie jest dziesięciu lekarzy i pięć pielęgniarek. Lekarze w samochodach medycznych często leczą obrażenia odniesione w wyniku wypadku, nie zatrzymując się ani na chwilę. Kolarz w tym czasie jest na rowerze i trzyma się pojazdu a lekarz udziela mu niezbędnej pomocy. Po rozpoczęciu wyścigu nie można się zatrzymać gdyż grozi to odpadnięciem z wyścigu.
Obsługa reklamowa / marketingowa wyjeżdża na trasę każdego etapu kilka godzin przed zawodnikami. W skład tej obsługi wchodzi 170 samochodów osobowych i ciężarowych przewożących 600 osób reprezentujących 35 marek. W trakcie wyścigu, stojącym na poboczu drogi fanom, rozdaje się 14 milionów gadżetów.
Ochronę wyścigu zapewnia 50-osobowa eskadra motocyklowa, 3000 osób ze służby bezpieczeństwa oraz 12 pełnoetatowych policjantów. Trasę Touru zabezpiecza 23 000 policjantów i żandarmów. Na trasie ustawia się dwadzieścia osiem tysięcy znaków drogowych ostrzegających kierowców przed niebezpieczeństwem na drodze.
W ciągu 23 dni wyścigu, a cały ten logistyczny cyrk, każdego dnia podróżuje od jednego etapu do drugiego. Organizatorzy Touru rezerwują dla swoich pracowników i zespołów 40 000 noclegów w 210 hotelach. Z punktu widzenia logistyki organizacja i transmisja wydarzenia sportowego, które odbywa się na stadionie, arenie lub na torze wyścigowym, wygląda jak rozgrzewka w porównaniu z tym, co jest potrzebne do wyprodukowania Tour de France.
Ostrzegamy: jeśli zaczniesz oglądać Tour de France, będziesz zachwycony tak jak miliardy innych ludzi na całym świecie, którzy oglądają Tour w telewizji. To naprawdę jeden z największych pokazów na ziemi i jedno z największych wyzwań logistycznych.